Ana içeriğe atla

Seçimler Sonrasındaki Belirsizliğe Son: Oyumuz BLOCKCHAIN’e


Seçimlerde elektronik oy kullanma önerisi her ne kadar;

Güvenli bulunmuyor olsa da
Herkesin erişmesi zor dense de
Çoğunluk konudan bihaber dense de
Canım şimdi bunun sırası mı daha önemli problemlerimiz var dense de 😊

31 Mart yerel seçimlerinden sonra yaşanan itiraz süreci ve devamında artan huzursuzluğu düşündüğümüzde, bu yolda yenilikçi bir adım atma zamanının geldiği açıkça görülüyor.  Bu durumda “sorununu arayan çözüm” olarak adlandırılan blockchain (blok zincir) bugünler için var demek de abartı olmayacaktır. Merkeziyetçi bir yapıya karşı olarak ortaya çıkmış blockchain’in, şeffaflık ve güvenlik ikilisini de yanına alarak belki de kullanılacağı en uygun alanlardan birini de seçim sistemleri oluşturuyor. Teknik anlamda nasıl bir altyapı hazırlanır bilemiyorum ancak yaptığım araştırmalar dahilinde ülke seçimleri olmasa da (Sierra Leone’yi bunun dışında bırakabiliriz[1]) kurumlar içerisinde elektronik oylamalar yapılmaya başlandı. Yurt dışında kurum içi seçimlerde uygulanan elektronik oylamaların bazılarında;

       - Herkese ait bir şifrenin bulunması,
     - Yüz tanıma sistemiyle ekranın açılması ve istenilen kişi, kurum veya parti kısmına dokunulması ya da tuşlanması[2]
  - Sisteme kayıtlı bir temsilci seçip oy kullanma yerine gitmeden o kişiye oy kullandırılması gibi.

     ABD’de 2016 yılında yapılan başkanlık seçimlerinde beklenmedik bir şekilde Trump seçilmiş ancak Rusların oylamalara müdahale ettiği gerekçesiyle seçimler üzerindeki şaibeler ayyuka çıkmıştı. Bu durum yalnızca ABD’ye özgü değil tabi ki. Türkiye’de yapılan son yerel seçimde yaşananlara bakıldığında da geleneksel oylama yöntemlerinin güvenilirliği iyiden iyiye düşündürüyor insanı.
Bu bağlamda Türkiye’den güzel bir örnek olarak yola çıkan OYLA sistemi, seçimlerde yaşanan sorunlara bir çözüm olarak sunulabilir. İlk olarak kamuoyu yoklamaları için kullanılması planlanan OYLA, meslek odaları, spor kulüplerinde başkanlık seçimleri ve daha da geliştirildiğinde akademik araştırmalarda, şirket içerisindeki oylamalarda, temayül yoklamalarında ve küçük çaplı seçimlerde kullanılması planlanıyor. Sahip olunacak Blockchain ID’ler sayesinde sistemde deşifre olmadan rahatlıkla anketlere katılım sağlanabiliyor.[3] 

Son olarak belki de seçim sisteminin yapısal reformu olarak adlandırılabilecek blockchain tabanlı elektronik oylama;

Seçim sisteminin reforme edilmesine,
 Temsilcilerin seçmenlerine karşı açık ve doğru bilgiyi sunmasına,
Oy kullanmayan seçmenlerin sisteme entegre edilmesine,
Seçmenin seçim üzerindeki denetimini daha da artmasına,
Seçimler üzerinde oluşan toz bulutlarının kaldırılmasına olanak sağlayacaktır.

On yıllardır aynı geleneksel yöntem deneniyor ve seçimlerden sonra oluşan huzursuz ortamın sebebi de hep aynı gerekçeler. Şu zamana kadar herhangi bir çözüm de sunulmuş değil. Peki seçimlerin daha şeffaf bir platformda yapılması çok mu zor? Değil elbette. Pusulaların torbayla taşınma, sonra bunların tek tek elle girilmesi. Ve gece yarılarına kadar süren bu sayım esnasında yorgunluk baş gösterince elbette hatalar da kaçınılmaz oluyor. Nihayetinde beşer şaşıyor.





[2] “Liquid democracy uses blockchain to fix politics, and now you can vote for it”, https://techcrunch-com.go-vip.co/2018/02/24/liquid-democracy-uses-blockchain/

[3] “Blockchain tabanlı anket ve seçim uygulaması: OYLA”, https://bctr.org/blockchain-tabanli-anket-ve-secim-uygulamasi-oyla-8123/

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İsraf ile Eğitim İlişkisine Farklı Bir Bakış

İsraf konusu her zaman dile getirmek istediğim konuların başında gelmiştir. 31 Ocak 2019 tarihinde Ticaret Bakanlığı tarafından yayınlanan “2018 Yılı Türkiye İsraf Raporu” [1] da israf konusunu yazma sürecimi hızlandıran bir faktör oldu. 26 ilde 2209 kişinin örneklemini oluşturduğu araştırmada; gıda, ekmek, su ve elektirk tüketimleri özelinde birçok veri ile ülkenin israf haritası ortaya konulmaya çalışılıyor. Katılımcıların; yüzde 52,6’sı kadın, çoğunluğu 18-29 yaş aralığında ve yüzde 53,7’si evli kişilerden oluşuyor. Ayrıca katılımcıların yüzde 13,8’ini ilkokul mezunu ve altı, yüzde 12,9’unu ortaokul mezunu, yüzde 28,9’unu lise mezunu ve yüzde 34,4’ünü ise üniversite ve lisans üstü mezunlar oluşturuyor. Araştırmanın her başlığı farklı bir yazı konusu aslında ancak ben yazımı öğrenim düzeyi ile israf arasındaki ilişkiye ayırmak istiyorum. Burada asıl göstermek istediğim, eğitim seviyesi ile israfta yaşanan artış ve azalışı göstermek üzerine. Yazının sonunda söyleneni şimdiden s

2021 Yılı Nasıl Geçti? 2022 Planlarınız Neler?

2021 yılına memleketim Van'da giriş yaptım. Amcamı koronadan kaybettim ve taziyesi için memleketteydim. Dedemi de (annemin babası) koronadan kaybedeli çok olmamıştı. Yani anlayacağınız korona teğet falan geçmedi. Yakınlarımı kaybettim. Ama mesela hayat öyle bir şey ki sene başında taziye için gittiğim Van'a temmuz ayında kuzenimin düğünü için gittim. Kürtçe'de bir tabir vardır: "Xêr û Şer". Bizimkisi de buydu tam olarak.  Ama her şey bir tarafa 2021 yılının bendeki yeri ayrıdır. Dört yıldır uzak kaldığım erkek kardeşime kavuştum. Neden uzak kaldığıma dair ayrıntıları yazmama gerek yok bilen biliyor zaten durumu.  2021 yılı Mart ayı neşe ve huzur içinde geçti. Yani yılın ilk yarısını güzel bitirdim. Şu an ayrıntılı düşünmeye çalışıyorum ilk yarıda neler yaptım diye ama inanın hatırlayamıyorum :) Hatta hafızama yardımcı olsun diye telefonumda bulunan fotoğraflardan destek aldım. Aaa tamam hatırladım. Kadir Has Üniversitesi'nde Enerji ve Sürdürülebilir Kalkınma b

Gelir Elde Etme Aracı Olarak Blockchain Teknolojisi: Steemit Dünyası

 Gençler ve kendini her zaman genç hissedenler merhaba :) Bu kez size farklı bir konudan bahsetmek istiyorum. Uzunca bir süredir blockchain teknolojisine ilgi duyuyorum. Ancak bu ilgim Twitter paylaşımlarını takip etmek ya da konu ile ilgili makale okumaktan öteye geçmiyordu. Kripto paralar konusuna da ilgim var. Şimdilik Paribu'da ufacık bir yatırımla piyasadaki gelişmeleri takip ediyorum. Ama bu kez bir arkadaşımın tavsiyesi ile blockchain altyapısı ile kurulmuş bir platformda içerik üretmeye başladım. Bu platformda yazı yazarak içerik üretebiliyorum. Platformu Twitter ya da İnstagram'dan ayıran en önemli fark ise bu içerikler karşılığında para kazanıyor olmanız :) İlgi çekici öyle değil mi:) Hadi şimdi anladığım kadarıyla kısa bir tanıtımını yapayım sizlere bu eğlenceli platformun. Platformun adı Steemit. Bir kripto para olan  Steem'in bir web sitesi gibi düşünün. Öyle sıradan bir web sitesi değil ama. Blockchain altyapısı ile oluşturulmuş güvenilir, şeffaf ve herkese aç