Ana içeriğe atla

İsraf ile Eğitim İlişkisine Farklı Bir Bakış



İsraf konusu her zaman dile getirmek istediğim konuların başında gelmiştir. 31 Ocak 2019 tarihinde Ticaret Bakanlığı tarafından yayınlanan “2018 Yılı Türkiye İsraf Raporu”[1] da israf konusunu yazma sürecimi hızlandıran bir faktör oldu. 26 ilde 2209 kişinin örneklemini oluşturduğu araştırmada; gıda, ekmek, su ve elektirk tüketimleri özelinde birçok veri ile ülkenin israf haritası ortaya konulmaya çalışılıyor. Katılımcıların; yüzde 52,6’sı kadın, çoğunluğu 18-29 yaş aralığında ve yüzde 53,7’si evli kişilerden oluşuyor. Ayrıca katılımcıların yüzde 13,8’ini ilkokul mezunu ve altı, yüzde 12,9’unu ortaokul mezunu, yüzde 28,9’unu lise mezunu ve yüzde 34,4’ünü ise üniversite ve lisans üstü mezunlar oluşturuyor.
Araştırmanın her başlığı farklı bir yazı konusu aslında ancak ben yazımı öğrenim düzeyi ile israf arasındaki ilişkiye ayırmak istiyorum. Burada asıl göstermek istediğim, eğitim seviyesi ile israfta yaşanan artış ve azalışı göstermek üzerine. Yazının sonunda söyleneni şimdiden söylemek gerekirse maalesef eğitim seviyesindeki artışın tasarruf bilincini çok da artırmadığı gerçeği ortaya çıkıyor.
İlk olarak bireylerin öğrenim düzeyine göre gıda tasarrufuna karşı yönelimlerine bakalım. Alışverişe çıkmadan her zaman liste hazırlayanlarda ilkokul mezunu ve altındakiler yüzde 53,8 ile ilk sıradalar. Ayrıca yüzde 63,5 ile son kullanma tarihlerine dikkat edenlerde ve yüzde 42,3 ile fazla gıdaları dondurucuya koyanlarda da yine ilkokul mezunu ve altı bireyler daha bilinçli durumdalar. Yüzde 32,7 ile her zaman fiyatları karşılaştırdıktan sonra alışveriş yapanlarda, yüzde 36,4 ile genellikle mevsiminde sebze ve meyve almayı tercih edenlerde ve gıdaların kalan bölümünü yemek yapımında kullananlarda, yüzde 34,5 ile tüketeceği kadar yemek pişirenlerde ve yüzde 23,6 ile gıdaların kalan bölümünü hayvanlara yem olarak verenlerde ise ortaokul mezunları ilk sırada yer alıyorlar. Her zaman ihtiyacı kadar gıda satın alanlarda ise lise mezunları yüzde 28,4 ile ilk sıradalar.
İsrafta belki de en çok gündeme gelen ekmek tüketimine baktığımızda; yüzde 44,7 ile ekmeği ihtiyacı kadar satın alanlarda ve yüzde 16,5 ile kalanını ihtiyaç sahipleriyle paylaşanlarda üniversite ve lisansüstü mezunlarının ilk sırada geldiği görülüyor. Bunun dışında ekmeğinin kalan kısmını dondurucuya koyanlarda yüzde 16,3 ile lise mezunları önde gelirken ekmeğinin kalan bölümünü değerlendirenlerde de yüzde 34,4 ile ortaokul mezunları ilk sırada geliyor. Yüzde 22,6 ile ekmeğin bayatlamasını önlemek için buzdolabına koyanlarda ve yüzde 16,1 ile ekmeğin kalan bölümünü yem olarak kullananlarda ise ilkokul mezunu ve altı bireyler ilk sırada yer alıyor.   
 Temizlik imandan gelir ancak bu durum bize suyu sınırsız kullanma hakkı vermiyor tabi. Öğrenim durumu ile su israfı arasındaki ilişkiye bakıldığında banyo yaparken, diş fırçalarken veya tıraş olurken her zaman musluğu kapatırım diyenlerde ilk sırada yüzde 50,3 ile ilkokul mezunları geliyor. Yine ilkokul mezunu ve altı bireylerin ilk sırada yer aldıkları uygulamalar şöyle; çamaşır makinesi kullananlarda yüzde 55,6, bulaşık makinesi kullananlarda yüzde 44,7, bulaşık makinesini kısa programda kullananlarda yüzde 41,8, bulaşıkları önceden durulamadan makineye atanlarda yüzde 32,2 ve bulaşık/çamaşır makinelerini tam kapasite doldurduktan sonra çalıştıranlarda yüzde 32,2/45,1 ile ilkokul mezunu ve altı bireyler ilk sırada gelmekteler. Ekonomik duş ve musluk başlığı kullananlarda yüzde 32,7 ile lise mezunları ilk sırada gelirken çamaşırlarını kısa programda yıkayanlarda ise yüzde 43,7 ile ortaokul mezunları ilk sırada geliyor.
Öğrenim durumu ile israf arasındaki ilişkide son olarak benim açımdan da en önemli konulardan biri olan enerji başlığına da bakalım. Elektrik kullanımı tasarrufunda en keskin ayrım bu alanda görülüyor. Toplam 7 kalemin 5’inde ilkokul mezunu ve altı bireyler ilk sırada yer alırken kalan 2 kalemde de ortokul mezunu bireyler ilk sırada yer alıyor. Şaşırdık mı? Hayır😊 Ayrıntılara bakalım; İlkokul mezunu ve altı bireyler her zaman elektrikli aletleri kullanmadığı zaman fişten çıkarmada yüzde 49, elektrikli alet satın aldığında enerji verimliliğe dikkat etmede yüzde 42,8, evde kullanmadığı odaların ışıkları kapatmnada yüzde 52, tasarruflu ampul kullanmada yüzde 44,1 ve elektrikli ev aletlerinin tüketim bedelinin düşük olduğu dönemlerde kullanmada ise yüzde 30,3 ile ilk sırayı kimselere kaptırmamış. Buzdolabını yaz ve kışa göre ayarlayanlarda yüzde 42,6 ve elektrikli ev aletlerinin bakım ve temizliğini yapmada ise yüzde 34,2 ile ortaokul mezunları ilk sırada yer alıyor.
Kısa ve net bir sonuç yazmak gerekirse, israf bilincinin rakamlarda da görüldüğü üzere eğitimle değil ailede oluşturulan bilinçle alakası oldğu açıkça görülecektir. Kendimi de içine katarak bir öz eleştiri yapalım ve farkında olsak bile ihtiyaç dışında kullandığımız birçok ürün var. Ve yine farkında olmamız gereken en önemli konu, boşuna tükettiğimiz birçok şeyin geri dönüşümü yok ve maddi-manevi tasarrufu artırmanın yolu da israfı azaltmaktan geçiyor.





[1] T.C. Ticaret Bakanlığı, “2018 Yılı Türkiye İsraf Raporu”, https://www.ticaret.gov.tr/duyurular/2018-yili-turkiye-israf-raporu-yayinlandi

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

2021 Yılı Nasıl Geçti? 2022 Planlarınız Neler?

2021 yılına memleketim Van'da giriş yaptım. Amcamı koronadan kaybettim ve taziyesi için memleketteydim. Dedemi de (annemin babası) koronadan kaybedeli çok olmamıştı. Yani anlayacağınız korona teğet falan geçmedi. Yakınlarımı kaybettim. Ama mesela hayat öyle bir şey ki sene başında taziye için gittiğim Van'a temmuz ayında kuzenimin düğünü için gittim. Kürtçe'de bir tabir vardır: "Xêr û Şer". Bizimkisi de buydu tam olarak.  Ama her şey bir tarafa 2021 yılının bendeki yeri ayrıdır. Dört yıldır uzak kaldığım erkek kardeşime kavuştum. Neden uzak kaldığıma dair ayrıntıları yazmama gerek yok bilen biliyor zaten durumu.  2021 yılı Mart ayı neşe ve huzur içinde geçti. Yani yılın ilk yarısını güzel bitirdim. Şu an ayrıntılı düşünmeye çalışıyorum ilk yarıda neler yaptım diye ama inanın hatırlayamıyorum :) Hatta hafızama yardımcı olsun diye telefonumda bulunan fotoğraflardan destek aldım. Aaa tamam hatırladım. Kadir Has Üniversitesi'nde Enerji ve Sürdürülebilir Kalkınma b

Gelir Elde Etme Aracı Olarak Blockchain Teknolojisi: Steemit Dünyası

 Gençler ve kendini her zaman genç hissedenler merhaba :) Bu kez size farklı bir konudan bahsetmek istiyorum. Uzunca bir süredir blockchain teknolojisine ilgi duyuyorum. Ancak bu ilgim Twitter paylaşımlarını takip etmek ya da konu ile ilgili makale okumaktan öteye geçmiyordu. Kripto paralar konusuna da ilgim var. Şimdilik Paribu'da ufacık bir yatırımla piyasadaki gelişmeleri takip ediyorum. Ama bu kez bir arkadaşımın tavsiyesi ile blockchain altyapısı ile kurulmuş bir platformda içerik üretmeye başladım. Bu platformda yazı yazarak içerik üretebiliyorum. Platformu Twitter ya da İnstagram'dan ayıran en önemli fark ise bu içerikler karşılığında para kazanıyor olmanız :) İlgi çekici öyle değil mi:) Hadi şimdi anladığım kadarıyla kısa bir tanıtımını yapayım sizlere bu eğlenceli platformun. Platformun adı Steemit. Bir kripto para olan  Steem'in bir web sitesi gibi düşünün. Öyle sıradan bir web sitesi değil ama. Blockchain altyapısı ile oluşturulmuş güvenilir, şeffaf ve herkese aç